Gravidyoga


Gravidyoga


Jag känner väldigt starkt för att bidra till att alla nya små liv ska få den bästa starten för att öka möjligheten att de växer upp till trygga och harmoniska vuxna. 


Gravidyoga ger kvinnan en ökad möjlighet att få en positiv upplevelse av graviditeten, förlossningen och förbereder henne för den nya rollen som förälder. Gravidyoga kan tränas från vecka 12 ända fram till förlossningen och är ett ypperligt sätt att hantera den stora omställningen och förändringen som graviditeten innebär. Yogan ökar välbefinnandet för både mor och barn under graviditeten. Den blivande mamman lär sig att både slappna av och fokusera samt får total kontroll över andningen vilket kommer vara till stor hjälp vid det kommande förlossningsarbetet.


Övningarna gör kroppen smidig, stark och avslappnad. Yogan skapar lugn och trygghet och  eventuell rädsla minskar. Det medför att tilliten ökar till den egna förmågan att klara av förlossningen. En annan mycket viktig följd av gravidyogan är att anknytningsprocessen startar och fördjupas.


Flera internationella studier visar att kvinnor som tränar yoga för gravida bland annat får bättre blodtrycksnivå, mindre illamående, mindre ryggont bättre sömn, minskad stress och oro än de som inte gjorde det. Vidare visar studierna att kvinnor som tränar gravidyoga får tidsmässigt kortare förlossningar, upplever mindre smärta och och därmed har mindre behov av smärtstillande.


Gravidyoga innehåller:

Andningsträning

Inre fokuseringsträning

Medveten närvaro, mindfulness

Mjuka och effektiva yogarörelser

Uthållighetsträning

Bäckenbottenträning

Djupavslappning

Meditation